wtorek, 21 lutego 2017

 W czasach Polski Ludowej zaczęto poszerzać dostęp do rozyrwki ludziom. Rozwinęła się sieć kin, w większości gospodarstw domowych pojawiły się odbiorniki radiowe, a od lat 50. stopniowo także telewizyjne. Jednak kultura, tak jak wszystkie inne dziedziny życia, pozostawała pod ścisła kontrolą władz. Skutkiem tego było, zgodnej z założeniami polityki państwowej, istnienie kultury oficjalnej, która najczęściej popierała propagandę lub wręcz jej służyła. Nigdy nie brakowało na nią pieniędzy ani innych środków. Wszechobecna cenzura uniemożliwiała jednak wolność kulturową. 
Od lat 60. ingerencja władz w kulturę i sztukę nie była już tak agresywna jak w czasach stalinizmu, ale nadal nie pozwalano tworzyć artystom niezależnym. Wciąż popierano twórczość zgodną z zaleceniami władz. Oprócz największych festiwali piosenki polskiej w Opolu  i Sopocie organizowano także festiwal piosenki żołnierskiej  w Kołobrzegu oraz piosenki radzieckiej w Zielonej Górze. Specjalne komisje decydowały o tym, czy muzyk może wykonywać swój zawód, ile koncertów powinien wykonać i jakie wynagrodzenie otrzymać.
Ograniczenie możliwości twórczej dotyczyły różnych dziedzin kultury (literatury, malarstwa, architektury). W tej sytuacji duże znaczenie dla polskiego życia kulturowego miała emigracja (za granicą tworzył Np. laureat literackiej Nagrody Nobla, poeta Czesław Miłosz). Stopniowo, zwłaszcza w latach 80., coraz większe pole dla swobody w kulturze stwarzał tzw. Drugi obieg, czyli działalność nielegalna, a przez to niezależna od partyjnej cenzury. W podziemiu ukazywały się książki, odbywały się występy i powstawały utwory muzyczne.






 Fragment sceny filmu ,,Rejs" w reżyserii Marka Piwowskiego 

Źródła:
pl.wikipedia.org/
zloteprzeboje.tuba.pl/

polskieradio.pl/




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz