W czasach Polski Ludowej zaczęto poszerzać
dostęp do rozyrwki ludziom. Rozwinęła się sieć kin, w większości gospodarstw
domowych pojawiły się odbiorniki radiowe, a od lat 50. stopniowo także
telewizyjne. Jednak kultura, tak jak wszystkie inne dziedziny życia,
pozostawała pod ścisła kontrolą władz. Skutkiem tego było, zgodnej z
założeniami polityki państwowej, istnienie kultury oficjalnej, która
najczęściej popierała propagandę lub wręcz jej służyła. Nigdy nie brakowało na
nią pieniędzy ani innych środków. Wszechobecna cenzura uniemożliwiała jednak
wolność kulturową.
Od lat 60. ingerencja władz w kulturę i sztukę nie była już
tak agresywna jak w czasach stalinizmu, ale nadal nie pozwalano tworzyć
artystom niezależnym. Wciąż popierano twórczość zgodną z zaleceniami władz.
Oprócz największych festiwali piosenki polskiej w Opolu i Sopocie organizowano także festiwal
piosenki żołnierskiej w Kołobrzegu oraz
piosenki radzieckiej w Zielonej Górze. Specjalne komisje decydowały o tym, czy
muzyk może wykonywać swój zawód, ile koncertów powinien wykonać i jakie
wynagrodzenie otrzymać.
Ograniczenie możliwości twórczej dotyczyły różnych
dziedzin kultury (literatury, malarstwa, architektury). W tej sytuacji duże
znaczenie dla polskiego życia kulturowego miała emigracja (za granicą tworzył
Np. laureat literackiej Nagrody Nobla, poeta Czesław Miłosz). Stopniowo,
zwłaszcza w latach 80., coraz większe pole dla swobody w kulturze stwarzał tzw.
Drugi obieg, czyli działalność nielegalna, a przez to niezależna od partyjnej
cenzury. W podziemiu ukazywały się książki, odbywały się występy i powstawały
utwory muzyczne.
Źródła:
pl.wikipedia.org/
zloteprzeboje.tuba.pl/
polskieradio.pl/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz